Hållbart drar ifrån
”Hållbart drar ifrån”, står det i en rubrik på Veckans Affärers webbplats. Det handlar om en aktieportfölj med aktier som fått bra betyg när det gäller miljö och hållbarhet, och som det visar sig har gett tre gånger bättre avkastning än börsindex de senaste tre åren.
Naturligtvis går det inte från detta att dra några generella slutsatser att det alltid går bättre om man bryr sig om miljö och hållbarhet,än om man struntar i det. Det finns allt för många bolag som går bra, trots att man struntar i dessa frågor.
Men frågan är hur länge detta kommer att fungera? Det finns redan tidigare forskningsresultat, bl a från Harvardprofessorn och managementgurun Michael Porter, som visar samma sak. Hållbarhet är lönsamt.
Men även om det fortfarande går att tjäna stora pengar, och samtidigt strunta i miljö- och hållbarhetsfrågor, kommer detta inte att fungera i längden. Vi lever i en allt mer transparent värld och det kommer snabbt ut om ett företag beter sig på olämpligt sätt. Några dagar innan notisen ovan,skriver samma tidning på ledarplats om Kalla faktas granskning av arbetsvillkoren för de som syr H&M:s kläder. Chefredaktören Claes de Faire, som tagit över efter Pontus Schultz som tragiskt omkom i en cykelolycka i somras, och som var ovanligt intresserad av hållbara affärer, ser minst lika ung ut på bild-bylinen, och det spelar kanske roll. Läs den här passagen:
”Det är väl självklart att det är arbetarna i tredje världen och producenterna som betalar för H&M:s framgångssaga. Det är med sina undermåliga löner och brist på rättigheter som de säkerställer familjen Perssons årliga miljardavkastning”.
Nej, det är inte vänsterpartiets partiprogram, det är Veckans Affärers chefredaktör.
Under många år har det varit det offentliga som gått före när det gäller hållbarhetsfrågor. Och även om vi som jobbar med dessa frågor tycker det fortfarande går alldeles för långsamt, har sakta men säkert allt större del av hållbarhetsfrågorna trots allt blivit mainstream. Och i många fall faktiskt börjat gå från ord till handling. Kanske är det som gör att frågorna nu på allvar börjar närma sig företagen.
I mitt arbete som VD för Trivector, med en stor del av verksamheten kopplat till hållbarhet och samhällsplanering, har vi under de senaste månaderna märkt en stor ökning av förfrågningar kring hållbarhetsfrågor från stora privata företag, inom flera olika sektorer som handel, byggande etc.
Eller är det helt enkelt så att det äntligen gått upp för dem att hållbarhet är lönsamt?
Den här betraktelsen publicerades i nya numret av Gränsbrytning.
Det kommer alltid att finnas en marknadsnisch för hållbarhet. Och det kommer alltid att finnas en marknadsnisch för att strunta i det.
Poängen med kapitalism är ju att alla företag inte gör samma sak. Men i vår krisande värld måste alla bli hållbara, oavsett marknadsnisch.