Kul men i längden ohållbart

Nej, jag har inte slutat blogga nu heller. Men en titt i min Outlook avslöjar att det inte varit många minuter de senaste två veckorna, sen jag skrev förra inlägget, att skriva något. Sitter nu på tåget hemåt och tycker det är dags.

Låt oss ta det från början. Förra veckan började med en dag full med möten om usla offentliga upphandlingar, om förbättring av våra processer (särskilt ”Sälja lösningar”), om lönepolicy osv. Dagen efter ännu en mötesdag. Planering av den cykelkonferens jag modererat idag, om hur vi kan förbättra våra kollektivtrafikanalyser med hjälp av GTFS osv. Och på kvällen tåg till Göteborg.

Onsdagen inleddes med ett tidigt frukostmöte om kollektivtrafik med många kunder på plats, och sen resten av dagen med trevligt jobb på vårt Göteborgskontor.  Tåget hem för att tidigt torsdag morgon vara på ännu ett frukostmöte, nu med Lunds kommun om en ny VINNOVA-ansökan. (Vem tusan kom på idéen med frukostmöte…). Lyckades klämma in ett par timmars produktivt arbete mellan resten av dagens möten.

Fredagen började med en genomgång av en smart samrådsmetod, Future Search, som två av våra medarbetare varit på kurs i Italien veckan före och lärt sig. Tåget in till Malmö för ett mycket givande möte med FOJAB arkitekters vd Daniel Nord, om utvidgning av vårt 25 år gamla samarbete. Eftermiddagen på K2, det nya kompetenscentrat för kollektivtrafik, för vilka vi skall driva en workshop om den framtida forskningsinriktningen i slutet av april, med hjälp av just Future Search. Det blir mycket spännande.

Tillbringade helgen med att goda vänner kom på besök, och vi åkte till Danmark för besök hos vinhandlaren och på Louisiana. Mycket trevligt alltihop. På söndagen fick jag jobba som tusan med kommande veckans föredrag.

Och så kom den här veckan. Måndag och onsdag fylldes av styrelsemöten i alla fem Trivector-bolagen. Och kvällarna gick till förberedelser. På tisdagen höll jag en pecha kucha-presentation på Skanskas Framtidsdag i Malmö. Det är väldigt jobbigt att förbereda en sådan. Ni vet 20 bilder, 20 sek per bild. Trots min stora vana vid presentationer så tog det mer tid än en vanlig halvtimmes eller timmes presentation, att förbereda och jag lägger alltid mycket förberedelsetid på presentationer. Det gick bra, men jag var faktiskt rejält trött efteråt. Före konferensen åt vi föreläsare lunch tillsammans och jag fick tillfälle att diskutera erfarenheter av tåg till Luleå med Maria Wetterstrand. Som för hennes del hade slutat med att hon fått stiga av i Sundsvall, och flyga upp.

Direkt hem från Malmö, en bit mat och så till nästa presentation. Den här gången på en öppen föreläsningsserie kring klimat och hållbarhet som Lunds kommun och Naturskyddsföreningen arrangerar i Lund. Blev en hel del intressanta diskussioner där.

Onsdag kväll nattåget till Stockholm. Torsdag ett bra möte med Trafikverket med flera om hur vi skall kunna ta tillvara resultaten av ett EU-projekt. Bra möte, och kul när man verkligen vill använda ny forskning. Tog tåget till Göteborg, och sov på samma hotell som förra veckan. Hotell Odin, som ligger i samma kvarter som vårt kontor. Båda gånger fick jag rum där jag kunde logga in på Trivectors wifi!

I morse tåget till Vårgårda, där jag tillbringat dagen med att moderera en cykelkonferens för Västra Götalandsregionen och Trafikverket. Blev ytterligare en lyckad dag, med många bra diskussioner, och med ersättningsbuss tillbaka till Göteborg. Och nu sitter jag här på tåget, som verkar hålla tiden. Då är jag i Lund 20.39.

I längden är naturligtvis inte denna typ av schema hållbart. Vi jobbar mycket för att våra anställda inte skall ha det på detta sätt. Och ganska signifikativt har jag innan jag började skriva detta just mailat iväg en beställning på en kurs för Trivectors chefer om hur man motverkar stress på arbetsplatsen…

Så dessa veckor är som våra flygresor. Kul men i längden inte hållbara.

1 kommentar

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.