Back to business

Jodå, vi hade en skön semester på Lanzarote. Trots viss möda att försöka städerskan förstå att vi inte ville ha nya lakan varje dag. Ön är en helt svart lava-ö. Och tack vara den kände arkitekten och konstnären Cesár Manrique, som levde på ön i många år, finns det inga hus med mer än 4-5 våningar, och ALLA hus på ön är vita. Hela ön är någon form av skyddsområde för biodiversitet, men all övrig miljöhänsyn verkar man inte ha hört talas om.

Blev en vecka för återhämtning och bokläsning. Och en del studier av Cesar Manriques fantastiska kreationer, hus, skulpturer i cirkulationsplatser, grottor osv. Och vips var veckan slut. Hem till en ny vecka full av aktiviteter. Tog tidiga morgontåget till Göteborg förra måndagen för två intressanta möten tillsammans med Helena, vår kontorschef där. Först träffade vi Maria Lindholm, som nyligen disputerade på Chalmers på en avhandling om citylogistik. Mycket bra möte och många intressanta diskussionsämnen. Väldigt kul med en logistiker som förstår stadsutveckling. Blir nog mycket kul samarbeten framöver.

Nästa person vi träffade är också kunnig och intresserad av stadsutveckling, vilket är kanske ännu mer förvånande. Det var Johan Trouvé, VD på Göteborgs Handelskammare. Johan är unik i sin kunskap kring denna typ av frågor och att han vågar stå för dem. Han förklarar tålmodigt för sina medlemmar att en attraktiv stad är bra för affärerna, och en attraktiv stad kan inte att fortsätta att vara Sveriges Los Angeles (det var jag som sa det, inte Johan), med traditionell totalt bilfokus istället för människofokus. Han har lika svårt som jag att fatta att det skulle gå att folkomrösta i efterhand om trängselskatten i Göteborg. För vad skall man folkomrösta om, att avbryta de åtgärder man redan jobbar med? Eller att Västlänken inte skall byggas?

Vinodligar på Lanzarote. Som faktiskt gör mycket bra vin.

På tisdagen ägnade vi det mesta av dagen att förbereda den Future Search Workshop, FSWS, som vi skulle hålla onsdag till fredag. Det handlade om en tredagars workshop för att hjälpa K2, det nya kunskapscentrat för kollektivtrafik i Lund, med att ta ram idéer för forskningsinriktningen.

Så på onsdagen var det dags. Sjuttio personer samlades i Malmö för att under tre dagar mejsla på dessa frågor. Vi var fyra personer från Trivector som höll i det hela. Först och främst Emeli och Caroline, som varit på en veckas kurs i Italien och lärt sig metodiken, och sen Lena och jag, som har många års workshopserfarenhet.

Och så de 70 deltagarna, från kommuner, regioner, länstrafikmyndigheter, operatörer, konsulter, organisationer och så forskare. Metoden tar frågeställningen från dåtid till nutid, plockar fram trender,  scenarier och slutligen konkreta åtgärder, och låter alla värdera och prioritera tillsammans. Totalt sju olika workshop-delar utmynnar på tredje dagen i dessa konkreta åtgärder, med förslag till vem som kan jobba med dem etc. Fantastiskt intressant att följa processen under dessa tre dagar. Och se hur olika folk reagerar när man tvingas jobba tillsammans med okända personer och måste gå utanför sin komfortzon hela tiden.

De 18 förslag som blev slutresultatet innehåller en hel del spännande. Och det förslag som blev prioriterat högst blev ett som handlar om att bättre kombinera samhällsplaneringen med kollektivtrafikplaneringen.

Hoppas kunna återkomma med mer information när vi redovisat resultatet för K2.

Länkar:

Cesár Manrique
K2

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.