Diskussionen om trafikprognoserna ökar som tågtrafiken

Tänk vad gammelmedia har inflytande fortfarande. När det gäller trafikprognoser och peak car har jag ju bloggat, skrivit debattartiklar, twittrat, debatterat osv under ett par års tid. Men inget ger sån impact som att medverka nån halvminut i Rapport och Aktuellt en fredagskväll, som förstanyhet i fyra olika sändningar.

Plötsligt har alla sett och hört. Jag får telefonsamtal och mail från när och fjärran från folk som vill kommentera och diskutera. Alla är positiva till mitt ifrågasättande av de prognoser som visar att biltrafiken nu skall öka i betydligt högre takt än den gjort de senaste 20 åren. Och att en prioritering av olika investeringsobjekt, som bygger på dessa prognoser, kan göra att man satsar på fel objekt.

De positiva reaktionerna kommer från folk inne i Trafikverket, från politiker (av alla färger), från forskare som försökt få Trafikverket tänka nytt men inte lyckats, och från trafikplanerare men också vanligt folk.

Och när man detaljstuderar resandeutvecklingen åren 1990-2010 och jämför med prognoserna för åren 2010-2030 blir bilden densamma. Och det är särskilt på de regionala resorna som skillnaderna blir så märkliga.

Regionala bilresor har 1990-2010 ökat med 0,6% per år. Men i prognosen för 2010-2030 förväntas de öka med 1,7% per år. Ser vi däremot på regionala tågresor är förhållandena det ombytta. För dessa tågresor har resandet 1990-2010 ökat med 4,5 % per år. Men prognosen för de regionala tågresorna 2010-2030 är bara 1,4 % per år.

Någon av mina Facebook-vänner fångade ögonblicket på bild

Det tycks alltså som om att ambitionen att det resande som blir följden av regionförstoringen skall tas med kollektivtrafik har lyckats.

På Trafikverkets intranät pågår en intensiv diskussion om dessa frågor just nu, har jag fått höra. Och det kan man ju förstå när man ser dessa siffror.

Och på sin webbplats skriver trafikverket om KTH:s forskningsprojekt om peak car som man stöttar, vilket är bra. Problemet som jag ser det är att verket tycks ha en färdig uppfattning om att peak car inte finns, och i så fall är det ju ganska meningslöst att forska om det. ”Vår bedömning är att bilismen kommer fortsätta att öka de närmaste 40 åren” säger man.

Hade jag varit forskare hade jag inte varit så glad om finansiärerna redan har sin bild klar.

Länk: Trafikverket om forskningen om peak car

3 kommentarer
  1. Björn Abelsson
    Björn Abelsson says:

    Ja, det är utmärkt att du lyckats starta denna diskussion. Det är också märkligt att Verket har så liten tilltro till sina omhuldade steg 1 och steg 2 i sin fyrstegsorincip. Vi ska ändra resmönster och resvanor, det är högsta prioritet. Men man förväntar sig tydligen inte att dessa ansträngningar ska ge någon effekt. Varför ska vi då hålla på med åtgärder inom steg 1 och steg 2?

    Om du också kunde få igång en liknande diskussion om Trafikverkets nya policy att broar och tunnlar ska finansieras med trafikantavgifter, som påtagligt minskar nyttan av de dyra investeringarna. Jag har ju försökt få kigång denna diskussion inom Trafiktekniska Föreningen och Samhällsbyggarna. Men det behövs kanske inslag i ”gammelmedia” för att det ska uppmärksammas.

    Jag har gjort en överslagsmässig beräkning av den samhällsekonomiska kostnaden för att ta ut broavgifter i Sundsvall och Motala. Min uppskattning är att det kostar en miljard kronor i längre restider, ökad bränsleförbrukning, mer buller, sämre luft, fler olyckor och ökad klimatpåverkan, diskonterat till nuvärde. En miljard är mycket pengar att slänga i sjön för att driva igenom en dålig princip!

    Svara
  2. Unknown
    Unknown says:

    Samhällsdirektören på Trafikverket, Stefan Engdahl, kan stödja sin uppfattning om tillväxt på Jonas Norlin som lägger fram finansdepartementets syn på framtida tillväxt i SVT-programmet Politiker utan mål. Se åtminstone två minuter, från ca 8min 30sek
    http://www.svtplay.se/video/1992173/politiker-utan-mal

    Sveriges nuvarande infrastrukturplanering tycks bygga på föreställningarna att det finns obegränsade naturresurser men inte något klimathot.
    Den som tror det tycker inte det är konstigt att planera för en exponentiell ökning av biltrafiken.

    Svara
  3. Johannes
    Johannes says:

    Saxat från ny DP för Telefonplan ”Inom programarbetet för Telefonplan (2004) gjordes en prognos av biltrafikflöden fram till 2015. Nyligen framtagna beräkningar (trafikutredning Atkins) visar att befintliga flöden är hälften av vad som prognostiserades 2004”.

    Lätt att glömma att även planering enligt PBL styrs av prognoser

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.