Självkörande bilar – och förarlösa
Läser alltmer, och fortsätter att förundras över alla tvärsäkra uttalanden om hur de självkörande bilarna kan komma att frälsa världen.
Låt oss ta det från början. Vi måste först skilja på självkörande och på förarlösa bilar. Självkörande bilar kan köra själv, helt automatiskt, men de förutsätter att det finns en förare i bilen. En förarlös bil är just, förarlös.
Om man använder de nivåer av automatisering som tagits fram av den amerikanska myndigheten National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) så ser de ut så här:
Nivå 1: Ingen automatisering (som de flesta av gårdagens och dagens bilar)
Nivå 2: Funktionsspecifik automatisering (t ex adaptiv farthållare, körfältscentrering etc som finns i många av dagens bilar)
Nivå 3: Begränsad autonom körning (möjligt för föraren att överlämna all kontroll över alla säkerhetskritiska funktioner under vissa trafik- eller miljömässiga förhållanden. Fordonet talar om för föraren när hen måste överta kontrollen, vid vägarbeten eller liknande)
Nivå 4: Fullständigt autonom körning (Fordonet är konstruerat för att utföra alla säkerhetskritiska föraruppgifter samt övervaka vägbanans förutsättningar under hela resan. Föraren förväntas inte vara tillgänglig för att kontrolla fordonet någon gång under resan. Knappa in destinationen och sen sköter bilen resten).
De fordon som Google kört fram till idag, och de som skall testas av Volvo i Sverige ligger på nivå 3. Industrin säger att man kommer att kunna köpa självkörande bilar 2020, och då är det nivå 3-bilar man pratar om. Nivå 4–fordon, ligger senare, och kräver förmodligen mer ändringar i lagstiftning etc.
Så alla de debattörer och andra som pratar om att de självkörande bilarna skall ge alla fantastiska effekter, menar inte bara att de skall vara självkörande, utan också förarlösa. Först då skulle teoretiskt en del av de fördelar man förutser kunna uppträda.
Som att bilinnehavet minskar, pga av att vi alla går med i en bilpool, och bara beställer fram en bil när vi behöver den. Kräver förarlösa bilar, nivå 4. Som att ytan för t ex parkeringar skulle kunna minska så drastiskt eftersom bilarna parkerar själv, tätt, tätt. Kräver förarlösa bilar, nivå 4.
Det finns också forskare som inte tror att de självkörande bilarna kommer att minska bilåkandet. En av Toyotas forskare i USA, Ken Laberteaux, menar att allting som underlättat bilåkandet hittills, har ökat avstånden, och gjort att man valt att bo längre från arbetet, och därmed ökat sitt bilåkande.
Sen är ju inte alla problem med de förarlösa bilarna lösta. Hur skall vi t ex hantera moraliska problem i trafiken? Tänk dig att bilen har att välja på att köra på en människa eller krascha in i en bergvägg? Hur skall vi programmera den för denna typ av dilemma?
Frågan är också om folk vill ha dem? I en alldeles ny intervjustudie som Virgin gjort i Storbritannien, med ca 2000 personer, säger 43 % att de inte skulle känna sig bekväma med att det finns självkörande bilar på vägarna. 25 % säger att de aldrig skulle sätta sig i en förarlös bil. 27 % anser att introduktionen går för fort, och 24 % tror att de kommer att vara bra och reducera antalet olyckor.
Så att uttala sig tvärsäkert om konsekvenserna av självkörande bilar är nog egentligen omöjligt idag. Och tror du bilindustrin skulle vara så på hugget om de på allvar trodde att bilinnehavet och bilåkandet skulle minska?
Länkar:
Transportstyrelsens utredning om självkörande bilar
Bloomberg om Toyotas forskare
Virgins undersökning
Audi körde en förarlös bil på Hochenheim i söndags. Jag vet inte om det ska definieras som nivå 3 eller nivå 4, kanske nivå 3,5? Fort givk det i alla fall, fast det fanns inga andra bilar på banan.
En potential för förarlösa bilar, nivå 4, är som alternativ till spårtaxi. Det torde vara tekniskt lika komplicerat med spårtaxi, och väsentligt mycket dyrare. Så redan i dag borde förarlösa bilar innebära att det slutligen är dags att skrota alla tankar på dyra spårtaxisystem.
F.ö. anser jag att det vore betydligt mer konstruktivt att satsa på utveckling av socialt accepterade system för samåkning än på förarlösa bilar.
Finns det information kring hur nivå-3 eller nivå-4 bilar ska minska CO2-utsläpp? Eller bidrar till andra miljömål?
Hittade denna blogg först nu, nov 2019, så det har ju hänt mycket sedan dess och det verkar som om nivå 4 bara ligger 2-3 år framåt, och med fjärrstyrning vid behov körs redan prov i Jönköping av Einride för Schenker. Mitt koncept CabiBUS har samma idé men för kollektivtrafik och paketleveranser till kund. Målsättningen är världens bästa kollektivtrafik inom 1-100 km och snabbaste övergången från privatbilism till hållbar mobilitet.