Välkommen till framtiden!

Välkommen hit till denna förnyade blogg. Det är mer än nio år sedan jag började blogga. Mycket har hänt sen dess. Eller har det inte det?

I början kommenterade jag ofta aktuella företeelser, och skrev det första året 275 blogginlägg, mer än fem stycken per vecka. Sen dessa har antalet sjunkit ner till ca ett i veckan, men oftare mer genomarbetade sådan. Och alla blogginläggen från 2005-2015 kan du hitta här på denna nya blogg.

I stort är det samma ämnen som jag behandlar nu som då. Den 6 februari 2006 skrev jag ”Sakta, sakta – steg för steg – går vi i rätt riktning. Trots klimatförändringar, oljebrist, terrorism etc”.

Kunde lika gärna varit skrivet den 6 feb 2015. Sakta går det ju, det känns ibland som inget hänt sen 2006. Och jag är inte lika säker om det där med rätt riktning.

Dagen efter skrev jag första inlägget om spårtaxi ”När Jesus kommer tillbaka åker han spårtaxi”. Det blev sammanlagt 20 inlägg om spårtaxi, det senaste gången jag nämnde något om spårtaxi var den 1 april 2012 när Sydsvenskan hade som aprilskämt att det skulle införas i Lund. Och fortfarande passar systemen bäst som just aprilskämt. Nu är det ganska tyst från spårtaxilobbyn. Nu har vi ju de självkörande bilarna. Som jag skrivit om fyra gånger 2014-2015.

Och jag har bloggat om trängselskatter (massor av inlägg), etanol, flyg, peak oil (många inlägg), cykelhjälmar (massor av kommentarer), inducerad trafik, stadsutveckling, externhandel osv. Och det känns som jag minst skrivit minst hundra inlägg om klimatförändringarna.

Udda företeelser man kunnat läsa om är tex att när man började bygga järnvägar i Egypten i slutet på 1800-talet, så eldade man ångtågen med mumier. Det var ont om annat bränsle, men gott om mumier.

Och så har det funnits en del roliga saker genom åren. Som den video som Vattenfall gjorde med Lars Göran Josefsson i huvudrollen, sjungandes och dansandes om Vattenfall. Tyvärr finns den inte kvar längre ”på grund av ett upphovsrättanspråk från Vattenfall AB” som Youtube säger. Jag tror nog att det handlar om att den var så pinsam redan då, redan före det att även svenska politiker fattade att miljardaffären Nuon var ett skämt.

Och så har jag bloggat från de tre långresor jag gjort under dessa år: Till Kina, till Australien och så bilfärden mellan San Franscisco och New York. Om någon behöver tips så fungerar nog en hel del fortfarande.

Under senare år har jag skrivit en hel del om peak car. Och fenomenet diskuteras fortfarande, för det finns vissa tecken att trafiken ökar på vissa håll igen.

Flera gånger har jag skrivit om nattåget, och hur vi med hjälp av skånska kommuner, företag och regionen räddat det kvar i flera omgångar.

Men nu är det dags för en nystart. Här på denna webbplats finns förutom mina blogginlägg en sektion om de föredrag jag har på min repertoar, och också uppgifter om var jag pratar närmast.

Och så är den här bloggen modern så alla inlägg är lätta att dela på Twitter, Facebook osv. Och du hittar också mina senaste inlägg på sociala medier här. Den funderar dessutom lika bra på din smartphone, ipad eller vad du nu använder.

Min ambition är att skriva i alla fall ett inlägg per vecka. Om samma typ av ämnen som jag brukar – och med fokus på städer, trafik, miljö och framtiden. Välkommen åter!

PS. Pocketboken med det bästa från den gamla bloggen finns fortfarande att köpa här . DS

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.