Trafiken måste också klara klimatmålen

Så har vi fått ett klimatavtal i Paris som beskrivs som en stor framgång. Och att 1,5 grader nu nämns är naturligtvis mycket bra.  Men allt om hur man ska fasa ut fossila bränslen och begränsa utsläppen av växthusgaser, har försvunnit sen tidigare versioner. Varken årtal eller procentsatser finns kvar i avtalet. Vart femte år, med start 2018, skall länderna revidera målen, man får inte sänka ambitionerna, men väl höja dem.

Det finns inget om nollutsläpp, här lyckades oljestaterna får bort denna typ av skrivningar. Det står inget om fossila bränslen, och varken flyg eller sjöfart nämns. Och de åtaganden som länderna gjort räcker inte på långa vägar till att nå ens 2 gradersmålet.

Man skulle kunna beskriva klimatavtalet som en vanlig tågresa från Lund till Stockholm. Man säger att vi skall komma till Norrköping, men väl nära Stockholm. Det finns ingen tidtabell när vi skall vara framme, och inget med vilket färdmedel, det kan bli buss istället. En helt vanlig svensk tågresa med andra ord.

Samtidigt avslöjas det att Trafikverket inte bryr sig om klimatmålen. Inför arbetet med nya infrastrukturpropositionen har man har tagit bort en av underlagsrapporterna, som handlade om klimatmålen. Och på frågor kring detta svarar Trafikverkets ledning att den bara följt direktiven från regeringen för hur infrastrukturplaneringen ska se ut. Uppdraget var inte formulerat så.

På Transportforum för två år sedan modererade jag en session om de statliga verkens målbilder. Då försvarade Torbjörn Sunesson den nationella planens ökade koldioxidutsläpp med att uppgiften från regeringen inte varit att klara dessa mål.

Och i år på Transportforum när jag höll i sessionen ”Varför går vi inte mot ett hållbart transportsystem” så var svaren likartade.

Så antingen tolkar Trafikverket skrivningarna från regeringen som fan läser bibeln, eller förstår regeringarna, oavsett färg, inte fullt ut vad de skall fråga efter.

Jag har under många av årets 55 föredrag visat bilden i detta upplägg. Den har funnits i flera underlagsrapporter för Trafikverksutredningar, bl a kapacitetsutredningen, och den nationella planen. Även här har denna bild efter remisskommentarer flyttats till bilaga istället för huvudrapporten.

Att man tar fram planer som så tydligt ökar utsläppen, och ökar gapet mellan mål och verklighet, när vi måste gå i snabb takt i motsatt riktning är för mig helt obegripligt. Jag brukar illustrerar det med att jag känner mig som ett UFO.

Det kommer att bli intressant att se om det nu kommer att bli skärpningar i direktiven från regeringen om vi nu skall börja gå mot 1,5 gradersmålet. Det är helt nödvändigt att vi slutar planera för ökad trafik, när vi vet att den måste minska 12-20%, beroende på vilken rapport vi vill tro på.

Som jag skrivit så många gånger: nu måste vi målstyra och strunta i prognoserna.

 

 

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.