Kommer ny teknik och nya tjänster ge oss ett hållbart transportsystem?

Hur kommer all ny teknik och nya tjänster att påverka vårt transportsystem?

Just nu befinner vi oss i ett läge med mycket ny teknik på gång, som möjliggör nya tjänster, och nya sätt att se på förflyttningar. Elbilar, självkörande fordon, transport som tjänst, ride-hailing, mobilitetshubbar etc innehåller alla löften om ett mer hållbart transportsystem. Men kommer alla högt ställda förväntningar att infrias?

Det är idag mycket svårt att svara på. Mycket beror på hur vi styr den nya tekniken och de nya tjänsterna mot hållbarhet. Och det är dags för samhället att arbeta med detta nu, och inte om 5-10 år när vi står där med alla nya system.

Låt oss börja med elbilarna. Kommer de att rädda planeten och göra att vi kan fortsätta att köra bil minst lika mycket som idag eller mer? Problemet ligger bland annat i att vi behöver minska våra koldioxidutsläpp snabbt, och det tar tid innan effekten av elbilarna märks. En ny elbil genererar ca 25 ton koldioxidutsläpp under tillverkningen. Det är mer än utsläppen från en 10 år gammal Volvo XC90 som körs i 5 år. Det är också dubbelt så mycket som att köra en 10 år gammal VW Golf i 5 år. Det kommer alltså att ta tid innan effekten av elbilarna märks på de totala koldioxidutsläppen. Till det kommer frågan om hur snabbt elbilarna kommer att ha en betydande del av försäljningen. Här finns det stora skillnader i skattningar från bilindustrin och från olika forskare.

När det gäller de självkörande fordon finns forskare och andra bedömare som menar att ingen kommer att äga en egen bil, när alla självkörande bilar blir en enda stor bilpoolsflotta som man kallar på när man behöver, sk ride hailing. Då kommer antalet bilar att minska drastiskt, parkeringsplatserna i städerna kan minskas drastiskt, vägutrymmet likaså. Mot detta står de som menar att all effektivisering ökar användandet, den sk Jevons paradox. När det blir enklare att köra bil, kommer fler att göra det. Och fler kan välja att bosätta sig längre bort, när bilen själv tar dig till jobbet samtidigt som du kan jobba. På så sätt ökar stadsutglesningen. Det är idag mycket svårt att veta vad som kommer att hända, men att stadsplanerare och trafikplanerare måste planera och styra mot den framtid man vill ha, redan nu är uppenbart.

Det som på kortare sikt kanske har störst sannolikhet att styra mot ökad hållbarhet är det som kallas för transport som tjänst, eller kombinerad mobilitet. Istället för att äga bil, så blir transporten en tjänst som du kan prenumerera på. Det finns en trend idag mot delningsekonomi, med Airbnb som det kanske främsta exemplet. Men även bilpoolssystem som Zipcar i USA och Sunfleet i Sverige, växer starkt. Allt fler ser idag inte ägandet som det viktiga, men vill gärna ha tillgång till bil ibland. Utvecklar man detta så kan transport som tjänst ge dig tillgång till bil, kollektivtrafik och hyrcykel, i ett och samma system, utan ägande.

Idag planeras allt fler nya bostadsområden där man vill samla denna mobilitetsfunktion för ett helt område. Parkeringen görs i ett mindre antal samlade parkeringshus, och i koppling till dessa vill man skapa sk mobilitetshubbar med tillgång till bilpool, kollektivtrafik, hyrcyklar, lådcyklar osv. Denna typ av planering arbetar man med i nya utbyggnadsområden som Brunnshög i Lund och Ulleråker i Uppsala.

Så hur blir det då med all ny teknik, och alla nya tjänster? Kommer de att hjälpa oss att gå mot ett mer hållbart transportsystem? Det beror på. Hur vi väljer att planera och styra så att tekniken och tjänsterna går i rätt riktning. Och framförallt inte står vid sidan av och tittar på.

Detta kommer vi att diskutera med en panel under vår seminariedag i Almadeln den 5 juli. Diskussionen kommer att spelas in som en live-podd för Trivectors podd Esplanad.

7 kommentarer
  1. Karin Stenholm
    Karin Stenholm says:

    Jag undrar över en sak som gäller den nya tekniken i förhållande till resten av världen och en rättvis fördelning av världens resurser. Antag att de som tillverkar all ny teknik, de som bryter metallen, tillverkar plasten och så vidare, får bra betalt, så att de kan leva lika gott som vi och köpa lika mycket teknikprylar. Kommer tekniken då fortfarande vara så billig att vi vill köpa den? Om den blir det, kommer naturresurserna att räcka?

    Svara
    • Christer Ljungberg
      Christer Ljungberg says:

      Den sociala hållbarhetsaspekten på all denna nya teknik är allt för lite belyst. Om vi inte tar den på allvar kanske all ny teknik och nya system bidrar till ännu mer polarisering….

      Svara
      • Karin Stenholm
        Karin Stenholm says:

        Jag läste för en tid sen Nollsummespelet av Alf Hornborg (forskare inom humanekologi). Den tar bland annat upp att många teknikframsteg förutsatt billig arbetskraft som inte själva får så stor nytta av tekniken. Inte den mest upplyftande boken för den teknikoptimistiske. Jag kan inte bedöma om han har rätt eller fel (eller både och) i sina teorier, men det är i alla fall viktiga frågor att ta med i debatt och funderingar.

        Svara
  2. Maria Gardfjell
    Maria Gardfjell says:

    Mycket intressant. Frågan är alltid – är det vi som styr tekniken – eller är det tekniken som styr oss? Roligt att du skriver om Ulleråker.

    Svara
    • Christer Ljungberg
      Christer Ljungberg says:

      Exakt så! Dags att börja styra nu så inte de självstyrande bilarna styr mot städer vi inte vill ha…

      Svara
  3. Mikael van den Hoogen
    Mikael van den Hoogen says:

    Hej

    Äntligen nämns co2 under tillverkning av en bil. Hur kommer det sig att den fasen alltid slinker igenom som om den inte fanns när bilars miljöpåverkan diskuteras? Vad har du för källa på 25 ton co2 under tillverkning?

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.