Nollvision & tågkriskommission

De som följer mig på sociala media vet att jag under en längre tid propagerat för att vi behöver en tågkriskommission. Och det har jag grundat på alla mina, min hustrus och mina medarbetares oändliga rader av tågförseningar.

Men hörs det också i vart enda fikarum, varenda middag etc. Det här håller inte längre. Vi tycks nu ha passerat en punkt när allt fler tappar förtroendet för tågen, och ofta hör man om folk som börjat flyga igen, eller skaffat en andrabil för pendling eftersom man inte kan lita på tågen.

Men hur ligger det egentligen till med de svenska tågens punktlighet? Ja det beror på hur man ser på det. För två veckor sen  var det en kvinna från SJ som pratade på en konferens i Uppsala som jag deltog på. Hon tyckte att pratet om försenade tåg var lite överdrivet. 90% av alla tåg är ju i tid….

Men det är bara en del av sanningen. Det som menas är att för 2017 var 90.1 % av tågen högst 5 min sena till slutstation. Eller egentligen högst 5 min och 59 sek sena eftersom man inte mäter sekunder. Allt enligt myndigheten Trafikanalys som publicerar denna statistik varje kvartal. Motsvarande siffra för kvartal 1, 2018 var 87.5%.

Man kan också konstatera att första kvartalet 2018 var det 4.4 % av tågen som var mer än 30 min sena, och 3.2 % av tågen som var mer än 60 min sena. 2.5 % av tågen kom aldrig fram till slutstation. Det betyder att mer än 24000 tåg aldrig kom fram till slutstation förra året.

För de tåg som är mer än 5 min sena är det genomsnittliga förseningen 29 min. Och tåg som kommer i tid, helt enligt tidtabell, var 63,8% förra året. För mig är dessa siffror helt oacceptabla.

Och det går också att omsätta till pengar. Med den samhällsekonomiska värdering av förseningar på tåg som Trafikverket använder (viktat utifrån resändamål enl riksRVU, tack Lovisa), 248 kr/h, och en skattning av medelantalet resenärer per tåg (skattat utifrån ASEK, data för Skåne, tack Mats) på ca 130 passagerare, blir kostnaden för de 46 665 timmar som tågen var försenade 2017, ca 1,5 miljarder i förseningskostnad för persontågen.

Vi behöver ett mycket snabbt agerande för att lösa dessa problem. Och som läget är nu är orsakerna till förseningarna så varierande att ingen verkar ha den övergripande bilden över vad som krävs. Växelfel? Nedriven luftledning? Solkurva? Fordonsfel? Djur i spår? Spårspring?

Det skulle behövas en nollvision för förseningar i tågsystemet. Och för att sedan arbeta för att nå den tror jag att någon form av kriskommission skulle behövas för att reda ut var i systemet problemen ligger. Är det pengar som saknas? Nej troligen inte? Är underhållet organiserat på rätt sätt? Nej troligen inte? Löser vi de akuta problemen så snabbt och effektiv som vi borde? Nej.

Om nollvisionen har Karin Svensson Smith, MP, ordf i riksdagens trafikutskott, Evert Andersson, pro fem i järnvägsteknik, KTH och jag skrivit en artikel på DN debatt den 16 juni.

 

6 kommentarer
  1. Joakim
    Joakim says:

    Vet inte om det är jag som missförstår grafen eller om det blivit något fel. Ska ska staplarna månne vara ”inverterade” (X-100%). Antar att y-axeln är i procent.

    Svara
  2. Klimatfokus
    Klimatfokus says:

    Bra skrivet! Jag är nyfiken på data gällande hur mycket pengar det skulle behövas för att rusta upp tågnätet så att nollvisionen kan uppnås? Kanske det inte behövs mer än de pengar landet förlorar på alla förseningar? Hur förhåller sig de kostnaderna till utbyggnaden av Arlanda eller av höghastighetsjärnvägen?? Vore intressant att skriva om på min blogg under hållbara transporter.

    Svara
  3. kalle
    kalle says:

    Tyvärr finns ingen statistik över försenade resor! Om tåget innan ett byte är försenat hjälper det föga att det anslutande tåget avgår punktligt och håller tiden.

    Svara
  4. Wilhelm Ast
    Wilhelm Ast says:

    Tittar man på fjärrtåg (och ”snabbtåg”) blir siffrorna väsentligt lägre då de i denna statistiken blandas upp med kortare sträckor?

    Sen mäts statistiken enbart till slutstation. Vilket givetvis skapar statistik som knappt någon resenär tycks anse speglar verkligheten. Resenärer med snabbtåg till och från tex Linköping är enligt (denna) statistiken aldrig försenade.

    Svara
    • Christer Ljungberg
      Christer Ljungberg says:

      Så är det. Statistiken behöver förbättras. Vi vet inte mycket om förseningar längs vägen…

      Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.